Könyvtár
Rajzoljunk várost I.
  • Közzétéve:
  • 2014. január 20.
  • Szerző:

    Mentálcsavar

  • Hozzászólások:

    0

Bevezetés

baraadheik

Játékosi, és kalandmesteri pályafutásom során többször, több helyen is felmerült már a városok rajzolásának kérdése, legyen szó elméleti fejtegetésekről, vagy a technikai megvalósíthatóságról. A szerepjáték-irodalomban, később az interneten ugyan találunk néhány cikket ezzel kapcsolatban, ezeket mégis kevésnek érzem, így a téma mindenképpen alkalmas arra, hogy egy több részes, átfogó cikket írjak belőle.

Én magam régóta játszok, és főleg mesélek a MAGUS játék pentagrammája alatt, és a városok rajzolását is többféle módszerrel próbáltam már kivitelezni, kézzel – ahogy talán mindenki kezdi -, a Windows Paint nevű programjával – emiatt lettem sokak szemében „őrült” a témában, és végül új szerelmem – ami azóta is töretlen – a Corel Draw segítségével. Ez okból talán joggal titulálhatom magamat elég tapasztaltnak a témában, hogy egy ilyen cikk megírásába kezdhessek. Fejtegetéseimet csupán a MAGUS-ra alkalmazom, ezt a területet vizsgálom, de talán kellő fantáziával más, hasonló, de akár teljesen eltérő játékok esetében is hasznosítható.

Jelen írást a debreceni Mentálcsavar klub felkérésére készítettem el, és – történhetne-e másképp – egykori Corel(l)-mesteremnek, rhea-nak ajánlom.

Rajzoljunk várost?

Arra a kérdésre, hogy kell-e a várostérkép – akármilyen is – egy meséhez, egyértelmű nem a válasz. A térkép nem feltétele a mesének, ahogy egy térkép megléte sem jelent automatikusan jobb modult, jobb mesét, jobb élményt a játékosok számára. Nagyon kevés a száma, és speciális a köre azon moduloknak, ahol alapvetően szükséges egy-egy térkép a modul lemeséléséhez, és itt is inkább épület-alaprajzokról van szó, amivel nem foglalkozok ebben a cikkben. Tehát, már az elején leszögezném, hogy semmivel nem rosszabb egy kalandmodul csak azért, mert nincsen hozzá mellékelve egy térkép – legalábbis a játékosok szempontjából.

Arra a kérdésre azonban, hogy jó dolog-e, hasznos lehet-e, ha térképpel egészítjük ki történetünket, vagy inkább annak helyszínét, egyértelmű, és hangos igen a válasz. Érdemes tehát elgondolkodnunk, majd pedig belevágnunk egy-egy várostérkép megrajzolásába.

erk

Kell-e térkép?

Egy-egy kalandmodul megírása közben feltehetjük magunknak a fenti kérdést. Nem lesz mindig egyértelműen igen a válasz, és itt már nem az előző fejezet szükségszerűségét boncolgatom. Várostérképre akkor van szükségünk elsősorban – ki gondolta volna… – ha a kalandunk egy városban játszódik. Ebben az esetben is akkor, ha a kaland a város több helyszínét érinti, lehetőséget ad annak bejárására, felfedezésére, több kulcs helyszínt vonultat fel. Ha a modulunk nem lakott településen játszódik, nyilvánvalóan nem kell várost rajzolni, ahogy olyan esetekben sem vesszük sok hasznát, ha egy „lakatlan szigeten”, egy zárt labirintusban, valamilyen álomvilágban, túlvilágos, egyszóval valami nagyon átlagos, vagy valami különleges helyszínen játszódik a történet. Amennyiben a kalandmodul egyetlen épületre, vagy épületkomplexumra korlátozódik, akkor is szinte elfelejthetjük a várost, hiszen nem az a lényeg, ilyenkor alaprajzban kell inkább gondolkodni. Tehát amennyiben a modulunk egy – esetleg több – várost érint, elősegíti az abban való kalandozást, helyszínek felkeresését, érdemes és hasznos, ha időt és energiát fektetünk megrajzolásába.

garhudda

Jellegtelen helyszínek

Bár nagyon nem szeretnék belemenni (most, itt), muszáj kicsit foglalkoznom a kalandmodulokkal. Jelen vizsgálatom szempontjából léteznek a valóban egy világra, jelen esetben Ynevre írt kalandmodulok, ahol a történetből, a problémákból, az alkalmazott fogásokból, a szerepeltetett lényekből és személyekből süt, hogy Yneven és MAGUS-t játszunk, míg léteznek a jellegtelen modulok is, amelyeknek csak alig, vagy semmi kapcsolódása nincs Ynevhez, számos egyéb rendszerben is lemesélhetőek lennének. Én ez utóbbiakat értéktelenebbnek tartom, fogadjátok hát el tőlem, hogy az előbbiek mellett érvelek.

Amennyiben valóban Ynev részét képező kalandmodult írunk, úgy az nagy valószínűséggel annak egy valós helyszínén játszódik – nem csak egy no-name sziget, vagy egy no-name elhagyott hely, amit senki soha nem látott, és sehogyan sem kapcsolódik, netán nem is illik Ynevre – ezáltal a kalandmodul, amellett, hogy szórakozást nyújt, be is mutatja Ynev egyik szeletét. Ez azért is jó, mert a játékos valóban Yneven érezheti magát, és azért is, mert – akárcsak a kalandmodul maga – később is felhasználható, mások számára is alkalmazható. Ezzel (is) teremt igazán értéket a világhoz egy kalandmodul, hiszen éppen azért írjuk meg, hogy mások is lemesélhessék, legyen szó versenyről, ahol követelmény, hogy minden csapat ugyanazokat a problémákat oldja meg, ugyanazokat a helyszíneket járja be, vagy legyen szó csak úgy megírt, ám kidolgozott kalandmodulról. Ahogy az egyszer megírt kalandmodult elegendő elővenni, elolvasni, kicsit alakítani, és indulhat a mese, ugyanúgy egy, az abban kidolgozott helyszínt, jelen cikk témájánál maradva a várost is lehet használni. Hiszen valaki már kitalálta, átgondolta, leírta, lerajzolta.

Természetesen elmélkedhetnénk itt arról, mennyire kell felkészülni és rögtönözni, mikor melyik a jó, mikor milyen arányban célszerű a kettőt kombinálni, és valószínűleg a rögtönzés szerelmeseit, akárcsak az igényteleneket hiába is győzködnénk, azért én azt gondolom, hogy minél bonyolultabb dologról van szó egy mese esetében, annál inkább érdemes kidolgozni. Egy város elég bonyolult ehhez, a történetétől a jellemzőin, kinézetén, felépítésén át jelenéig szinte minden megér egy-két gondolatot, hogy következetes, élő és igazi legyen. Persze lehet rögtönözni is várost, a kivételektől eltekintve ebből lesz a sokadik „herceg irányította”, fallal körülvett, kereskedelemből élő város, ahol minden istennek van temploma, mindent egységáron lehet megvenni, és a folyótól a tengerig mindenből van egy kicsi benne. A sokadik ilyen után unalmas lehet, ahogy akkor is könnyű ellentmondásokba keveredni, vagy kényszerűen átlátszó sablonokra támaszkodni, amikor a játékosok belekérdeznek ebbe vagy abba a részletbe – nem feltétlenül kötekedés okán, egyszerűen csak egy igényesebb, árnyaltabb szerepjátékot játszva. Ahol nem csak az a járható út, hogy bemennek és megölik a herceget, hanem pl. átvehetik a vezetést adott szervezetek felett, így befolyásolva a történéseket, felkutathatnak más kulcsfigurákat – sorolhatnám még oldalakon keresztül. Kijelentem, hogy felkészültebb kalandok bizony a helyszínről is alapos leírással rendelkeznek, és itt a térkép is hamar fókuszba kerül. Természetesen ahol (csak) arról szól a kaland, hogy teljesen mindegy, hol és miért a csapat megküzd az éppen kiválasztott bestiával, ott nemigen kell még a várostérképek problémájával foglalkozni.

Fontos megkülönböztetnünk még a kalandmodult, és a modulötletet. A modulötlet lényege, hogy egy jó ötletünket örökítjük meg, és tesszük azt használhatóvá mások számára is, megmaradva az ötlet(!) szintjén, míg a kalandmodul egy kész, kidolgozott, mesélésre azonnal, vagy csak kisebb, gyors átalakítással felhasználható mű. (persze nem tilos akár teljesen átdolgozni, de a modul azért az, mert lemesélhető, nem kell végiggondolni, kidolgozni olyanokat, amit már más megtett helyettünk.) Az otthoni játékot nem venném ide, nem igényel modult, a misztikus kalandmesterek is jegyzetekből mesélik, és ez így van jól. Noha nem tilos, teljesen fölösleges egy otthoni játékra teljes kalandmodult kidolgozni. Egy valamire való modulhoz tehát, aminek normális helyszíne is van, jól jöhet egy térkép, térjünk hát vissza eredeti témánkhoz.

tagreosz

Új, vagy már kész térkép

Ha már eljutottunk oda, hogy várostérképet szeretnénk, elérkezünk a fenti kérdéshez is. És akárcsak az előre megírt kalandmodulnak, itt jön egy előre elkészített várostérképnek is a haszna. Hiszen azt újra elő lehet venni és felhasználni, jó pár órával meggyorsítva egy alapos modul előkészületeit is. Vissza fogok majd utalni ide, amikor a várostérkép készítés módjairól szólok. Ezért is mindenképpen érték egy-egy várostérkép elkészítése.

Amennyiben egy olyan város a mese helyszíne, amit már valaki kidolgozott, valaki megrajzolt (és azt hozzáférhetővé is tette), akkor nem kell órákat eltölteni az újra megrajzolással, elég csak átvenni azt. (A kész művünkben azért említsük meg, honnan való, így kívánja a tisztesség és szerzői jogok tiszteletben tartása is.) Akkor sincsen baj, ha ki kell egészíteni azt, bár ennek feltétele az, hogy képesek legyünk alkotni azzal a módszerrel, amivel a térkép készült. Mindamellett, kevesen nézik jó szemmel, ha „szétberhelik” az, amit már megcsináltak, így ha egy kész térképre akarunk új helyszíneket varázsolni, célszerű beszélni annak készítőjével – egy korszerű módon készült térkép esetében nem téma egy ilyen munka.

Ha nem készült még térkép a helyről, és a fentiek alapján szeretnénk egyet, akkor meg lehet rajzoltatni mással, ez esetben nem sok hasznosat nyújt a cikkem további része, vagy elkészíthetjük magunk is.

A térkép haszna

Szeretném sorra venni, milyen előnye, milyen haszna lehet egy kész várostérképnek. Mindenekelőtt lehet, és legyen is szép. Nem véletlenül vettem előre ezt a szempontot, fentebb elemeztem, hogy nem feltétlenül kell a meséhez. De ha már van, legyen szép. Egy kidolgozott kalandmodul egy írásos mű. Mint ilyen, a külalak, a formázás, a stílus nagyban meghatározza, nagyságrendeket emelhet megítélésén, értékén, különösen igaz ez a képekre (egy könyvet a képek adnak el – tartja a mondás) és így aztán a város térképre is. Egy szép várostérkép sokkal gusztusosabbá tehet egy egyébként sablonos kalandmodult is. Vannak, akiket nem nagyon érdekel, hogyan publikálják műveiket – hiszen egy kalandmodult azért dolgozunk ki, azért írunk meg, hogy mások is elolvassák, különben értelmetlen – de a lusta igénytelenségen túllépve jönnek a formázások, a díszítések, a stílus, a képek, és a térképek közül is az a megoldás, amelyik szebb.

Térképet rajzolni szórakozás. Nekem legalábbis. Ezért is csinálom. Aki semmi kedvet nem érez hozzá, annak nem kell foglalkozni vele, vannak más megoldások, nem is feltétlenül szükséges a várostérkép, ugyebár. Aki pedig a nyerhető haszon reményében veselkedik neki, annak is meg fogja érni, úgy hiszem.

A térkép szemléltető eszköz, jól elkészítve számos dolgot megjelenít a városból, amit leírni képtelenség, elolvasni és megjegyezni, így tehát alkalmazni úgyszintén képtelenség lenne, ezért hát akkor fölösleges is. Egy térképre ugyanakkor csak elég ránézni, és máris számos információ birtokába kerülhet a kalandmester. Ugyan e nélkül is lehet mesélni, egy kaland sem lesz feltétlenül jobb tőle, mégis megdobban a játékosok szíve, és hajlamosak „igazi”, „kidolgozott” és ehhez hasonló jelzőket használni a modulra egy-egy szép térkép, alapos vázlat előkerülésekor.

Bizonyos információk csak a térképről olvashatóak le. Az, hogy melyik épület milyen messze van a városfaltól, hogy melyik helyszín melyik városrészben található, hogy milyen ezeknek az egymáshoz viszonyított helyzetük, egymástól való távolságuk, melyikhez melyik esik útba, csak térképről olvashatóak le, szövegesen kidolgozva ezek az információk hiányosak lesznek, vagy emészthetetlenül hosszúak és szárazak, megjegyezhetetlenek, és kikereshetetlenek. Egy térképről, még ha az csak egy vázlat is, szinte azonnal választ kaphatunk rájuk.

Éppen a fenti információk jelentik majd a térkép igazi hasznát a mesélés szempontjából. Lehet jelentősége, milyen épületek vannak a városban (pl. kinek van temploma – tipikus), mennyit kell menni, ha a palotából el akarok menni a könyvtárba, vajon mehetek-e hintóval a szentélyhez, vagy az már csak gyalogosan közelíthető meg, vajon kell-e keresztezni a folyót, és melyik hídon érdemes, ha a kereskedőhöz igyekszek, vajon meg tudom-e egyszerre figyelni a templomot és a kocsmát, stb. Adott esetben fontos kérdések lehetnek. Amire lehet csípőből rögtönözni, esetleg könnyen ellentmondásba is kerülni később, vagy lehet egy jól átgondolt, elkészített térképre támaszkodni.

A következő részben a térképek készítésének módszereivel, stílusával foglalkozok.

(Magyar Gergely)

Hozzászólás, vélemény, észrevétel: magyargergely@kalandozok.hu (vagy itt, kommentben 🙂 )

A cikksorozat következő részei hamarosan elérhetőek lesznek itt, addig tekintsétek meg az alkotó által összeállított pofás kis térképgyűjteményt, melyben saját alkotásai is megtalálhatóak…

A cikk pedig elérhető honlapunkon pdf formátumban is.